SØG PÅ SIDEN

MobilePay / Swipp +

MobilePay / Swipp +

MobilePay / Swipp +

# Generel info

MobilePay / Swipp +

Vi har modtaget disse brochurer:

MOBILEPAY Erhverv - Danske Bank

SWIPP erhverv - alle andre banker.

Efter uddybende spørgsmål mv. er vi nået frem til følgende forskelle:

(Opdateret 13.8.2015)

MOBILEPAY erhverv:

Plusser ved Mobilepay (i forhold til SWIPP:)

MobilePay rummer flere funktioner som f.eks Upload af virksomhedens Logo, anmode kunder om betaling osv.

Der er pt. over 2 mill. Mobilepaybrugere og alle, der har et betalingskort og en Smartphone kan downloade Appen.

Man kan anmode op til 15 privatkunder om betaling på én gang. Dette kunne måske anvendes ifm babyrytmik?.

Hvis der sker fejlindbetalinger kan beløbet returneres via Smartphone.

Minusser ved Mobilepay (i forhold til SWIPP):

Minus for kirker, der IKKE er erhvervskunder i Danske Bank (i forhold til SWIPP):

Der kræves oprettelse af en BuisnessOnline konto i Danske Bank. Denne konto får man en adgang til, så man kan se transaktioner og tømme kontoen, hvilket ikke kan oprettes som en fast overførsel. Det vil sige at der administrationsmæssigt skal håndteres en ekstra bankforbindelse.

Minusser for alle kirker (i forhold til SWIPP):

Pris pr. transaktion er 1% af transaktionen dog max. 5 kr. Der kan max indbetales kr. 2.000 fra samme nummer pr. dag og max. 150.000 pr. år.

Modtagelse af midler via Mobilepay kræver en Smartphone.

Der kan ikke ske anonyme indbetalinger via Mobilepay, derfor skal det overvejes om løsningen er anvendelig til f.eks. kollekter.

Mobilepay kan kun anvendes til betaling af privatpersoner, der råder over et betalingskort.

(Jeg kender ældre mennesker, der ikke har et dankort)

Praktisk anvendelse af Mobilepay:

Hvis administrationen skal fungere rationelt, skal der tilknyttes en konto til hvert formål, der opkræves penge til. Kontoen skal tømmes manuelt hver måned, og beløbet bogføres som f.eks “ “Egenbetalinger Spagettigudstjenest November”.

Hvis der ikke er behov for at vide om indbetalingen er til spagettigudstjeneste eller torsdagsspisning er én smartphone/ konto naturligvis tilstrækkelig.

Indbetalers navn og sidste 4 cifre i telf. nr. fremgår på kontoudtoget. Indbetalinger via mobilnr. kan IKKE være anonyme.


SWIPP


Plusser ved SWIPP (i forhold til Mobilepay):

Plusser for Danske Bank erhvervskunder (i forhold til Mobilepay):

Danske Bank erhvervskunder, kan oprettes til at modtage beløb via SWiPP UDEN at skulle oprette en konto i en SWIPPbank. Det kræver kun en tilmelding af det ønskede kontonr.

Plusser for alle kirker (i forhold til Mobilepay):

Der kan overføres kr. 10.000 pr dag. Der er ingen max.grænse pr. år.

Transaktioner i SWIPP er gratis.

En SmartPhone er ikke nødvendig for modtagelse af beløb. Bare en mobil, der kan modtage SMSer. (Privatkunder, der betaler beløb, skal have en smartphone)

Der kan ikke betales FRA en ErhvervsSWIPPmobil. Det er et plus, hvis kontoen tilknyttes en “tilfældig” medarbejdermobil.

Der kan tilknyttes en 4 cifret kode til anonyme kollektindsamlinger, der IKKE kræver en mobiltelefon, kun en bankkonto. - Læs nærmere under KOLLEKTER:

Minusser ved SWIPP for alle kirker (i forhold til Mobilepay).

Danske Bank privatkunder, kan IKKE overføre penge til SWIPP.

Der er ikke smarte funktioner i SWIPPerhverv med logo og betalingsanmodning osv.

Der er pt. kun ca 650.000 brugere.

Praktisk anvendelse af SWIPP:

Hvis administrationen skal fungere rationelt, skal der tilknyttes en konto til hvert formål, der opkræves penge til. Kontoens saldo kan overføres automatisk til driftskontoen hver måned og beløbet bogføres som f.eks “ “Egenbetalinger Spagettigudstjenest November”.

Hvis der ikke er behov for at vide om indbetalingen er til spagettigudstjeneste eller torsdagsspisning er én mobil/ konto naturligvis tilstrækkelig.

Indbetalers navn og sidste 4 cifre i telf. nr. fremgår på kontoudtoget. Indbetalinger via mobilnr. kan IKKE være anonyme.


KOLLEKTER :

Polititilladelsen til indsamlinger i Folkekirken omhandler KUN indsamling af kontanter. Derfor er det som sådan ikke lovligt at indsamle kollekter via Mobiltelefoner, men kun som Cirkulæret foreskriver. Mange gør det dog alligevel, da det er en praktisk løsning, der øger indsamlingen.

SWIPP giver mulighed for at tilknytte kollekter UDEN en mobiltelefon, men med en kode.

Denne kodetype anvendes normalt til landsindsamlinger og kræver polititilladelse. Dog ikke af kirker, der har en generel indsamlingstilladelse. At oprette en kode er ENESTE mulighed for anonyme bidrag.

Desværre kan Danske Bank privatkunder IKKE indbetale kollekter på denne vis.

Hvis I ønsker at anvende SWIPP eller Mobilepay til kollekter, skal I være opmærksomme på følgende:

Jo færre forskellige kollekter, des enklere er det. Man vil ikke kunne se, om der er indbetalt til det ene eller det andet formål. Derfor skal menighedsrådet vedtage, at alt hvad der indsættes på kontoen fra xx dato til xx dato eller - HELST i xx måned, er til et bestemt formål.

Samles der ind til flere formål hver søndag - vil jeg anbefale, at det afskaffes, - og ellers skal der være en separat kode/mobil og konto til hvert formål. Alternativt skal det tydeligt fremgår, at alt hvad der betales vil blive fordelt med xx % til hvert formål. - Og det er jo måske ikke heldigt, hvis man gerne vil give til Menighedsplejen, men ikke til Ydre Mission.

Det er selvfølgelig oplagt at listen offentliggøres på hjemmeside og i kirkeblad. - Og at der også lægges link til tilmelding til SWIPP og tilbydes hjælp til oprettelse og brug mv.

Kirkebøsserne vil selvfølgelig stadig være der og de kontante kollektmidler, vil skulle behandles som altid.

Konklusion:

Ingen af løsningerne er optimale. De væsentligste forskelle, som man er nødt til at tage stilling til er følgende:

Mobilepay kan ikke kan håndtere anonyme indbetalinger og kræver oprettelse af en konto i Danske Bank.

SWIPP kan Danske Bank privatkunder ikke indbetale til.

Som erhvervskunde i alle banker - også Danske Bank - vil jeg med kun lidt tøven oprette en SWIPP, der er tilknyttet en mobiltelefon.

Jeg vil også med kun lidt tøven oprette en kode og en konto til indbetaling af kollekter.

Med lidt tøven fordi jeg udelukker Danske Bank privatkunder fra at benytte ovenstående muligheder.

Som Danske Bank kunde vil jeg helt uden tøven oprette Mobilepay til indbetalinger ifm. spagettigudstjenester mv.

Jeg vil til gengæld tøve meget, før jeg opretter Mobilepay til kollekter. Jeg ved ikke, om der er lov for at kollekter skal være anonyme, men i hvert tilfælde skal der som minimum gøres tydelig opmærksom på, at det IKKE er tilfældet, når Mobilepay oprettes til kollektindbetaling.

Som kunde i alle andre banker end Danske Bank, vil jeg ikke uden videre oprette Mobilepay, da det kræver en konto i Danske Bank, og vi vil gerne gøre forsøget med en enkelt kirke, før vi kaster alle ud i det.

Et alternativ er MobilePay privat. Mange kirker har etableret denne løsning, men Danske Bank har nu indført at der skal tilkobles et CPR.nr, og der kan kun oprettes 1 mobilepay pr. CPR.nr.

Det betyder at man skal finde en person, der er villig til at lade kirken bruge sit Cpr. nr. , fordi man alligevel ikke ønsker at anvende mobilepay i privat regi. Der skal oprettes et betalingskort i den pågældendes navn. Kortet kan klippes i stykker så snart nummeret er indtastet i appen.

Det er måske en overvejelse værd, om man i kollektsammenhæng vil angive kollektmodtagerens mobilepay nr. i stedet for kirkens. De fleste organisationer har mulighed for at modtage beløb via mobilepay.


Kirken vil så fortsat kun skulle føre regnskab over de kontante kollekter, den elektroniske kollekt går uden om kirkens regnskab.





Opdatering den 5. april 2016:


Der er i Folkekirken et udbredt ønske om, at kirkerne/menighedsrådene får mulighed for at modtage elektronisk overført kollekt via elektroniske betalingsløsninger.


Reglerne vedr. kollekt fremgår af cirkulære om indsamling i kirkerne (cirkulære nr. 21 af 26/03/2007). Da reglerne ikke indeholder
muligheden for at modtage elektronisk overført kollekt via mobiltelefon, tablet eller andre elektroniske anordninger er denne form ikke tilladt.


Cirkulæret har hjemmel i § 2b i lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2007. Hjemlen tillader Kirkeministeriet at have egne regler vedr. indsamling i kirker, fremfor at følge Justitsministeriets alment gældende regler.


Ministeriet er imidlertid blevet gjort opmærksom på, at flere kirker benytter bankernes løsninger for elektronisk donation via elektroniske betalingsløsninger så som mobiltelefoner og tablets.


Danske Bank har eksempelvis i mail af 3. februar 2016 oplyst ministeriet, at banken har flere kirker, som benytter bankens tilbud om indsamling via MobilePay-business.


Ministeriet er endvidere af en provst blevet gjort opmærksom på, at minimum én kirke benytter løsningen Mobilepay for privatpersoner til indsamling i kirken. Der bruges altså private oplysninger, hvorved private oplysninger og kirkens konti blandes sammen, hvilket er ulovligt. Danske Bank har ligeledes oplyst, at dette vil være ulovlig brug af løsning.

Du vil måske også kunne lide...

0
Feed